Sommerferie i Kroatien juli / august 2007

Jann og Nina set fra Simones plads på bagsædet Jann er chauffør
Turen gennem Tyskland set med Simones optik. Turen til Sallbach i Østrig gik stille og roligt, uden meget trafik.
Vi ville lige besigtige den by, hvor vi skal holde nytårsferie Her på Hotel Astergut kommer vi til at bo, med udsigt over Sallbach by.
Hinterhag Alm er det vildeste sted af holde afterski. Der er ikke meget liv om sommeren, til gengæld hygger Simone og farmand sig. Østrisk øl - især det mørke - smager himmelsk.
Helt syrealistisk, at man rekklamerer for ski-leje når der, som på denne dag, er 41 grader i skyggen Her er vi på vej til toppen i Sallbach. De bakker skulle gerne være hvide når vi når frem til ferien i december.
Her er vi kørt til Wagrain, hvor vi holdt vinterferie i foråret. Vi vidste ikke der var en sø på toppen. Alting ser meget anderledes ud om sommeren. Hold musen over billedet, og se det billede vi tog her på vores skiferie.
Efter Østrig, hvor vi overnattede i Saalbach, kørte vi til Fasana i Kroatien, hvor vi skulle møde Nina's bror og søster med familie. Her er der afkom fra alle tre familier. Sara, Simone og Katrine.
Hotellet i Fasana var ganske nyt, kun 10 dage gammelt, men meget fint indrettet med en "skibsbar" Vores mål for ferien var øen Losinj. Her er vi netop kommet ombord på færgen der sejler fra Istrien til Cress.
Simone har "fået øje" på spisesalen i Hotel Punta, hvor vi skulle tilbringe 14 dage. Dette er udsigten fra udgangen til hotellet - PARADIS.
Her er et billede fra den by vi boede i Veli Losinj. Den lidt større by Mali Losinj ligger 4 km. væk. Her er bare skønt.
Palmer, sol og sommer, og masser af små hyggelige forretninger, der handler med andet end turistskrammel. Simone fik tegnet en tattovering på ryggen. Hun vil gerne have en pirsing og tattoveres rigt, men det må lige vente lidt. Se resultatet ved at holde musen over billedet.
Forestil dig at vågne op, gå ud på altanen med en kaffe, nyde at morgentemperaturen kun er 27 grader og have denne udsigt. Hold da op, hvor vi nød det. Vi kørte ud for at finde et godt dykkercenter. Der mødte vi Henrik og Mette, med børnene Oskar og Amalie veninden Michelle. Henrik er også dykker og inden vi så os om, var vi inde og spise sammen.
Der var god kemi fra første sekund, og snakken gik lystigt. Vi aftalte at mødes senere, og Jann skulle ud og dykke med Henrik. Av av - Jessica fik et glasskår i foden. Det klarede John. Vores gode venner fra Hammerum besøgte os i Veli Losinj. Det var smadder hyggeligt at de kikkede forbi.
Når man er 13 år, kan det godt være lidt kedeligt at være alene med far og mor, så Simone var lykkelig over besøg af sin bedste veninde. Der var knus og kram. Det var der også i 1998, hvor vi var sammen på Lalandia. Hold musen over billedet og se forskellen fra da til nu.
Jann var lige en tur alene på dykkertur. Skipper var lidt underlig, og man skulle sænke taget for at sejle under broer, i stedet for at betale for at lukke broen op. Han kunne akkurat se ud af sprækken. Vi lejede vores egen båd - det kan anbefales.
En lækker båd med 8 hk. motor. Vi sejlede rundt om hele Losinj og lage til land og dykkede og hyggede os. Her kan man kun komme til i båd. Meget langt væk fra alting, men en ypperlig restaurant med dagligdags kroatisk mad - virkelig dejligt.
Mor og far kunne tage sol på dækket, mens Simone styrrede båden. Man bliver meget brun ved vandet. Her er vi fotograferet bagfra, for at se, hvem der er mest brun.
Simone og Nina fik dobbeltsengen. Simone turde ikke sove alene i værelset, så det måtte farmand gøre. Vi havde en super lejlighed, med aircondition i alle rum. Så er vi klar til at tage på dykkertur. Sådan en tur starter kl. 9 og varer til kl. 18:00. Henrik står på dækket og venter på sin makker (Jann).
Vi skulle først dykke på et vrag, hvorefter vi skulle spise, og senere dykke et vægdyk. Hold musen over billedet for at se vraget. Henrik nydder grillmaden og de yderst velsmagende og kødfulde pølser skipper havde tilberedt til os.
Det er jo vigtigt at have øje for detalljer, og på dykkerture er der meget pænt at kikke på. Se f.eks. det lille tårn på bjerget i baggrunden. Henrik og Mette skulle desværre hjem til Danmark, så det blev kun til én tur sammen. 500 kr. for sådan en tur - Billigt :-)
Mens Henrik og Jann var på tur, spiste Simone og Nina på pizzabar. Uheldigvis fløj Simones tandbøjle i vandet. Sådan én er dyr, og selv om Simone sprang i og ledte, var den væk. Jann måtte i udstyret. Midt i havnen, blandt de spisende gæster får Jann en krammer fordi det lykkedes at finde bøjlen under en masse sten i havnebassinet. Hvor heldig (læses dygtig) kan man være?
Simone, Michelle og Amalie - klæder hinanden godt ! Det hær bæst kravlede rundt på væggen inde i restauranten. Personalet frygtede det var en slange, men der var tale om et firben. Losinj og Cress er det eneste sted i Kroatien uden giftslanger.
Oskar er nem at have med i byen. Han sover bare hvor som helst når Ole Lukøje kommer forbi - Han kan endda gå og sove. Familien Broberg (naboer fra Herning) kom og besøgte os. Jann og Jesper er medlem af samme dykkerklub og det var planlagt, at vi skulle på en heldagstur til et sted med huler. Vi lavede også et natdyk.
I Veli Losinj var der byfest. Man skulle bl.a. se hvor langt man kunne gå ud af denne stolpe over vandet. Ikke let når den nu var smurt ind i motorfedt - Ikke godt for vandmiljøet, men sjovt at se på. Bedste her ved vi ikke hverm er, men hun var bare så dejlig, at vi måtte have et billede med hjem af hende.
Jann blev hyret til styrmand på den lange tur fra Mali Losinj til positionen, hvor vi skulle dykke. Det tog 2½ time at komme dertil. Det var turen værd, nok det bedste dyk Jann har været på. En lang tunnel, og en skorsten der gik fra 33 m. dybde til 12 m. dybde. Se skitsen ved at holde musen over billedet.
Straks vi kom op fra det første dyk, var der duft af grill. Her har Jesper netop fået en stor portion mad. Se hvad der var på tallerkenen ved at holde musen over billedet. Divemaster (her med bikini) sørgede for at alle fik rigeligt med væske.
Har vi ikke en smuk datter ;-) I kroatien finder man de sjoveste planter. Her Svigermors skarpe tunge i kæmpe størrelse.
Vi besøgte en lille by ved navn Punta Kriste på sydspidsen af Cress. Et charmerende sted, men meget langt at køre på små veje. Billedet herover har vi taget som et panoramabillede. Du kan se udsigten fra bådbroen. Bemærk også Nina og Simone på stranden.
På Losinj er der en flyveplads. øhh - heste gik løst rundt? De var meget fredelige og kom helt hen til bilen for at se, hvad det var for nogle underlige mennesker.
Pyt og pande. Så er der meldt storm. Det blæser hurtigt op på de kanter.
Simone skulle selvfølgelig helt tæt på bølgerne. Næste dag var der igen solskin og dejligt vejr. Bemærk tårnet i baggrunden. Billedet herunder er taget deroppe fra.
Panoramabillede taget fra det gamle forsvarstårn i Veli Losinj.
Nina kikker på endnu en taske. Hende her (Dolly Parton) besøgte vi også sidste år. Hun er en meget stor personlighed, med et utroligt talent for salg :-(
Så er vi på færgen der går til Krk. Vi skulle på shoppingtur. Pyt og pande - bare fotograferet et andet sted :-)
Som sagt - mange planter man ikke liger ser i haverne i Danmark. Her en kaktus som man ikke lige skal løbe ind i. Jann tog sig en lang svømmetur (2 x 400 m.) tværs over indsejlingen til Punta Kriste havn. Det var frisk.
Nina nyder solen ved swimmingpoolen.
I swimmingpoolen er der ikke klorvand, men derimod saltvand der er pumpet op fra havet - men det er ok. Simone fik lavet lyse striber i håret.
Jann og Nina får sig en svingom til orkestret ixes. Den Kroatiske sangerinde i det band kunne andet end at se godt ud - hun havde virkelig en stemme af format.
Vi blev gode venner med bandet, og de sidste 4-5 timer inden afrejsen var vi sammen med dem. Herlige mennesker. Så er vi over den danske grænse, og familien skal vide at nu er vi på trapperne - sådan har det altid været. Status - en KANON ferie.